De Franse onderneming Pernod Ricard stopt met het sponsoren van het stierenvechten. Het Comité Anti Stierenvechten, de Franse organisatie Alliance Anticorrida, en andere lokale en internationale organisaties hebben 10 jaar lang campagne gevoerd om de grootste sponsor van het stierenvechten in Frankrijk te stoppen én dat is eindelijk gelukt!
Pernod Ricard is het tweede grootste bedrijf wereldwijd in de verkoop van gedistilleerde drank en wijn en is één van Frankrijks meest bekende concerns. De onderneming stopt nu onder meer met het sponsoren van zo’n 400 stierenvechtclubs en het kopen van plaatsen voor stierengevechten. Tevens steunde Ricard openlijk de stierenvechtsector.
Het stierenvechten is een misdaad in Frankrijk. Twee jaar gevangenisstraf én boetes van tot 30.000 euro zijn straffen die volgens het wetboek van strafrecht opgelegd kunnen worden. Helaas is er een uitzondering gemaakt voor 12 departementen in het zuiden van Frankrijk, waar er een ononderbroken traditie van stierengevechten bestaat en waar stierengevechten legaal zijn. Deze 12 departementen beslaan 10% van het Franse grondgebied. Veel Fransen weten niet dat er stierengevechten plaatsvinden in hun land en 75% van de Franse bevolking is ertegen.
De campagne die als doel had een einde te maken aan de sponsoring door Ricard was openbaar en kon rekenen op veel steun. Sinds 2009 kon men een brief downloaden met een oproep aan Pernod Ricard om te stoppen met het financieren van het stierenvechten. Uiteindelijk werden meer dan 300.000 brieven in diverse talen (Frans, Engels, Spaans, Nederlands, Portugees en Duits) naar het concern verstuurd. De campagne was nooit bedoeld om Pernod Ricard te schaden, maar om consumenten te informeren. Met dit succes raakt de Franse stierenvechtsector haar grootste sponsor kwijt.