Er zijn verschillende onderzoeken die zich richten op overtuigingstechnieken. Door gebruik te maken van deze technieken kun je meer verbinding krijgen met donateurs. Je zorgt ervoor dat je donateurs bij je kunt houden en je kunt er zelfs voor zorgen dat zij hun donatiebedrag verhogen. Met onderstaande tips trek jij de aandacht voor jouw goede doel!
Nederland staat bekend als een van de meest gulle landen ter wereld. Het gaat hierbij voornamelijk om eenmalige giften. Naast deze eenmalige giften focus jij je waarschijnlijk graag op donateurs die langdurig willen schenken. Om nieuwe donateurs aan te trekken en om langdurige schenkingen te ontvangen is het van belang om het doneren makkelijk te maken. Dit doe je door ervoor te zorgen dat de donateurs niet continu gegevens moeten invullen of opnieuw moeten inloggen. Maak het de donateurs makkelijk en zorg er vooral voor dat ze niet afhaken door ingewikkelde of tijdrovende handelingen.
Mensen houden van persoonlijke aandacht. Dit kun jij geven door bijvoorbeeld donateurs te belonen bij een bepaalde actie. Je kunt hierbij denken aan een uitje of bijvoorbeeld een klein cadeautje. Daarnaast is het van belang om donateurs persoonlijk te benaderen. Personaliseer nieuwsbrieven door te zorgen voor een begroeting met de voornaam, of stuur gerichte informatie die past bij een bepaald project waar de donateur interesse in heeft getoond.
Naamsbekendheid is belangrijk voor iedere organisatie. Of het nou gaat om een commercieel bedrijf of om een goed doel, uiteindelijk wil iedere organisatie herkend worden. Door de dit bereiken is het van belang om aanwezig te zijn. Zorg bijvoorbeeld voor een herkenbaar reclamebord op de juiste locaties. Laat een reclamebord bedrukken met een treffende of opvallende boodschap. Door op te vallen is de kans groot dat de naam van jouw goede doel wordt onthouden. Kies voor een reclamebord voor buiten op een locatie waar jouw doelgroep komt. Een reclamebord maken doe je snel en gemakkelijk online. Daarnaast zijn er nog veel andere manieren om de aandacht te trekken. Ga bijvoorbeeld samenwerken met een bekend persoon die past bij jouw goede doel. Of start een campagne via social media. Hierbij kun je succesvolle campagnes als voorbeeld nemen, zoals Movember en de ALS Ice bucket challenge.