Met het bekendmaken van het opgehaalde eindbedrag beëindigden de initiatiefnemers maandag 15 februari 2021 de Eindhovense campagne ‘iedereen onder dak .nu’. In totaal gaven meer dan 180 bekende en (voorheen) minder bekende sponsoren de strijd tegen dakloosheid letterlijk een gezicht via een groot campagnedoek op het Veemgebouw op Strijp-S. Dankzij sponsoring en donaties brachten bedrijven en inwoners samen maar liefst € 179.000,- bij elkaar. De opbrengsten komen ten goede aan werkervaringsproject Bakkie040.
De campagne werd medio november gestart op initiatief van woningcorporatie Trudo en Rotary Eeckaerde. Doel van de campagne was om dakloosheid in de stad onder de aandacht te brengen én om geld in te zamelen voor het baristaproject Bakkie040. Dankzij de opbrengst kunnen drie locaties worden ingericht.
Marita Cals, voorzitter Rotary Eeckaerde: “Het is meer dan geweldig wat deze stad, de inwoners en het bedrijfsleven samen in drie maanden tijd voor elkaar hebben gekregen. De hartverwarmende reacties, de positieve aandacht voor dakloosheid en de opbrengst overtreffen alle verwachtingen. Met het overweldigende bedrag van € 179.000,- is het streven om project Bakkie040 gefaseerd op drie locaties in de stad te realiseren. We zijn enorm trots en grote dank gaat uit naar alle deelnemers, partners en donateurs!”
Bakkie040 is een initiatief van Springplank, de organisatie die vanaf 1 januari jl. alle maatschappelijke opvang in de gemeente Eindhoven uitvoert. Via Bakkie040 kunnen voormalig dak- en thuislozen aan de slag en worden ze opgeleid tot barista. De gemeente Eindhoven financiert Springplank, maar het opzetten van het baristaproject valt daar niet onder. Thijs Eradus, Springplank: “En juist dit mooie initiatief krijgt dankzij deze campagne en iedereen die daaraan mee heeft gedaan een vliegende start! Via Bakkie040 kunnen we onze kandidaten stappen laten zetten richting betaald werk. Zo brengen we ze ook op die manier ‘onder dak’. Het concept staat voor het verbinden met de wijk door vanuit een prettig woonomgeving heerlijke koffie te verkopen en een gesprekje met elkaar te hebben, van mens tot mens. We geven zo ook wat terug aan de wijk waar onze kandidaten wonen. Deze campagne heeft er voor gezorgd dat de stad anders kijkt naar daklozen. En dat is erg belangrijk bij onze opgave om iedereen zo snel mogelijk onder dak te brengen. En Bakkie040 aan te kunnen bieden aan de buurten. Onze dank is enorm groot!”
Ook directeur-bestuurder Theo van Kroonenburg van woningcorporatie Trudo blikt tevreden terug: “Ik had deze opbrengst vooraf niet durven dromen. En we zijn blij met de broodnodige positieve aandacht voor dakloosheid in deze stad, die inmiddels minimaal 350 daklozen en 80 bankslapers telt. Trudo draagt als woningcorporatie bij aan het leveren van huisvesting. En we onderzoeken de mogelijkheden voor een Bakkie040-inrichting in onze locaties. Zo werken we aan een oplossing voor dit maatschappelijke probleem en zorgen we voor verbinding met de bewoner in de betreffende wijken. Uiteraard blijven wij ons ook na deze actie inzetten vanuit onze missie Supporting People voor bijzondere doelgroepen! Dat is onze bijdrage aan een inclusieve stad”.
Ontwikkelingen van Bakkie040 zijn te volgen via www.iedereenonderdak.nu.