Albert Heijn is partner van het Rode Kruis en steunt de voedselhulp in Nederland. De supermarktketen heeft hiervoor diverse acties georganiseerd. Zo doneerde Albert Heijn in 2020 een groot aantal boodschappenkaarten. Ook vond een tulpenactie plaats waarbij per drie verkochte bossen tulpen 1 euro naar het Rode Kruis ging. Daarnaast konden klanten hun Air Miles doneren. De opbrengst hiervan is omgezet in boodschappenkaarten.
Verder organiseerde Albert Heijn een feeststollenactie. Met Kerst en Pasen ging 1 euro van elke verkochte feeststol naar de maatschappelijke partners van de supermarktketen, waaronder het Rode Kruis. De actie heeft maar liefst € 827.668 opgeleverd. Albert Heijn doneert dit bedrag in de vorm van boodschappenkaarten aan de voedselprogramma’s van de maatschappelijke partners.
Door de coronacrisis zijn veel mensen plotseling extra kwetsbaar. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsmigranten, ongedocumenteerden en gezinnen die vanwege verlies aan inkomen nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden.
Het Rode Kruis helpt hen. Dat deden we in eerste instantie met voedselpakketten, maar nu steeds vaker met boodschappenkaarten. De boodschappenkaarten hebben als voordeel dat mensen zelf de levensmiddelen kunnen aanschaffen die ze op dat moment nodig hebben. We werken hierbij samen met lokale organisaties.
In 2020 hebben we 25.055 voedselpakketten en 67.212 boodschappenkaarten uitgedeeld. Om onze voedselhulp voort te kunnen zetten, is de steun van een trouwe partner als Albert Heijn erg belangrijk.